De Graalliteratuur
We hebben ervoor gekozen om de gecompliceerde materie van de bronnen, de geschiedenis en de ontwikkeling van de
Graallegende inzichtelijk te maken door onze indeling in drie periodes.
> eerste periode > tweede periode
> derde periode
De derde periode
In het tijdperk van de Reformatie en het Humanisme maar vooral van de Verlichting was er weinig interesse voor het zoeken naar de Graal en zijn geheimen, wat tijdens en vooral na de Romantiek tot op de dag van vandaag heel anders zou worden.
In de laatste 200 jaar verschenen de meest uiteenlopende interpretaties van de Graal en beschrijvingen van de locaties van het hof van Arthur
en de Graalburchten, voornamelijk niet-wetenschappelijk onderbouwd.
In allerlei religies en filosofische en politieke richtingen, zoals de Gnostiek, het Boeddhisme, de Theosofische, de Antroposofische, de Christelijke godsdienst, het Nationaal-socialisme, het Feminisme, in de Psychologie en de New-age denkbeelden is de Graal op een of andere manier terug te vinden.
Genootschappen als de Rozenkruisers, de Vrijmetselaars en de Neo-Tempeliers koesteren de Graalmystiek.
In de geschiedenis van Nazi-Duitsland is de graalmystiek ook een politiek instrument geworden.
Dat begon al met de Völkische Bewegung: een politiek-mystieke stroming in Duitsland omstreeks 1900, sterk nationalistisch Duits, antisemitisch en tegen de moderniteit.
Later bleek een overduidelijk verband tussen de Hitlertijd en de Graalmystiek.
In de Hitlerperiode draaide het om uiterlijke (exoterische) en innerlijke (esoterische) krachten, verband houdend met de mythische Graal, ook wel gezien als "de steen der wijzen" of een "onmetelijke krachtbron", die de universele worstelingen (Kämpfe),
slechts door innerlijke inzichten geopenbaard, tot uitdrukking zouden moeten brengen.