Kunstenaarskolonies in Europa
Aan het begin van de 20e eeuw was er in West-Europa sprake van een
idealistische “terug naar de natuur” reactie op de snelle
industrialisering en het steeds complexer wordende leven in de grote
steden.
Het leven op het platteland en in de natuur werd voor veel
kunstenaars, filosofen, idealisten en hervormers een inspiratiebron
en een alternatief.
Het zich snel uitbreidende spoorwegnet maakte het mogelijk om buiten
de stad te gaan wonen en werken, en toch de noodzakelijke sociale en
zakelijke kontakten te kunnen onderhouden.
De connectie van Nederland en de Monte Verità (Ascona) is in kleur aangegeven.
(klik op de rode blokjes)
Opvallend is het
ontbreken van koloniën in Italië, Spanje, de Balkan, Schotland en
Ierland. Mogelijke verklaring is dat er in deze landen rond 1900
veelal nog sprake was van feodale en sterk clericale samenlevingen,
die nog nauwelijks een industriële ontwikkeling hadden doorgemaakt.
De sociaal culturele omstandigheden waren hier, in tegenstelling tot
West Europa, niet bevorderlijk voor het ontstaan van vrijdenkerij.
Bron: Künstlerkolonien in Europa (im Zeichen der Ebene und des
Himmels), een uitgave bij de gelijknamige tentoonstelling in het
Germanisches Nationalmuseum Nürnberg. nov 2001, febr 2002